Custom Camp

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Als u zich gaat oriënteren in camperland komen er vanzelf de nodige vragen. Misschien twijfelt u nog tussen een fabriekscamper of een camper op maat laten bouwen. Wellicht weet u al dat u een camper wil laten bouwen, maar welke bus past bij u en welke bus is geschikt? Kortom, genoeg vragen.

De volgende meest gestelde vragen hebben wij voor u op een rijtje gezet.

 

1. Is een camper laten bouwen niet veel duurder dan een kant-en-klare camper?

Als u een nieuwe fabriekscamper vergelijkt met een nieuwe bus met een nieuw maatwerk camper interieur dan zullen de prijzen waarschijnlijk niet veel verschillen. Een camper laten bouwen wordt wel voordeliger als u kiest voor een gebruikte bus, maar met een nieuw op maat gemaakt interieur.

Indien u kiest voor een gebruikte camper is zowel de camper zelf als het interieur gebruikt en misschien niet eens echt uw smaak, toch hangt er ook aan gebruikte campers vaak nog een flink prijskaartje. Bij camperbouw kan de bus jong gebruikt zijn, maar het interieur is volledig nieuw en helemaal naar uw wensen gemaakt met uiteraard de daarbij horende garanties.


 

opel vivaro camperuw camper op maat

Links ziet u een L1 H2 Opel Vivaro en rechts een Nissan NV200 H1 L1


 

2. Wat kost een camper laten bouwen?

Elke camper is uniek en 100% maatwerk, maar er zijn wel prijsindicaties te geven. Een RDW goed gekeurde kampeerauto met hefdak is al te realiseren vanaf € 5.000,– inclusief BTW. Maar kiest u liever voor een totaalplaatje met wat meer comfort en hoogwaardige afwerking, dan is dat mogelijk vanaf € 8.500,–. De kosten zijn uiteraard ook afhankelijk van de grootte van de bus. Het is altijd mogelijk om vrijblijvend een offerte op te vragen via info@customcamp.nl.

 

3. Kies ik een bus met hefdak of een bus die al hoog genoeg is?

Voor de wet moet je in een buscamper een stahoogte kunnen genereren van 170 cm (met hefdak uitgezet). Een ‘lage bus heet ook wel een H1 uitvoering. Een verhoogde bus noemt men een H2, oftewel 1x verhoogd. Sommige bussen worden ook uitgevoerd in een H3 uitvoering. Een H2 is in de meeste gevallen hoog genoeg voor de meeste personen en dus ook voor de wet. Dit bespaart u de kosten van een hefdak. En in aanschaf kost de H2 amper meer of zelfs niets meer dan de H1. Maar past het bij u?

Misschien is er een parkeergarage waar u dagelijks in parkeert? Of heeft een een carport waar hij onder moet staan. Deze afwegingen zijn belangrijk bij de te maken keuze. Soms vragen mensen zich af of een verhoogde uitvoering wel geschikt is voor dagelijks gebruik. Niet zo zeer de hoogte maakt het dagelijks gebruik minder ideaal, maar met name de lengte kan een probleem zijn bij bijvoorbeeld de parkeerhaven voor de supermarkt.

Links ziet u een Nissan NV200 H1 L1 en rechts een Opel Vivaro H2 L1.

customcampDSC_8347


 

4. Welke bus lengte past bij mijn wensen?

De lengte is o.a. afhankelijk van het aantal personen en wat u minimaal kwijt wilt. Wilt u een toilet of doucheruimte, dan zit u al gauw aan een L3 uitvoering en valt de kleine camper af. Vindt u dagelijks gebruik ook belangrijk en flexibel rijcomfort, kies dan voor een L1 of max een L2  uitvoering, afhankelijk van het bustype. De Nissan NV200 is de kleinste RDW erkende camper en heeft een laadvloer van 200 cm lang en 150 cm breed. Een Fiat Scudo en Peugeot Expert zijn een slag groter en hebben in de korte uitvoering een laadvloer van 235 cm bij 160 cm. Dat lijkt een klein verschil, maar in de camperbouw telt elke centimeter! Meestal levert een extra verlenging u nog eens 35 of 40 cm op. Wilt u een vaste doucheruimte, dan zal de L3 uitvoering al gauw in beeld komen en uiteraard een reeds verhoogde bus.

DSC_3012DSC_0526

Links ziet u een Mercedes 711D en rechts een Fiat Scudo L2 H2.


5. Mag ik passagiers vervoeren?

Vaak worden ‘kale’ bedrijfswagens omgebouwd naar camper. Deze bedrijfswagens hebben 2 of 3 personen op kenteken geregistreerd. Als er een dubbele cabine in zit, of het is een personen uitvoering, dan zullen er meer personen op kenteken geregistreerd staan. Maar wat als de bus een 2 persoonsuitvoering is? Voor bussen die na juli 2012 een kenteken hebben gekregen is de wet flink aangescherpt. Daarvoor gelden regels die u hier kunt terug vinden. Voor veel nieuwe modellen worden goed gekeurde systemen ontworpen die het mogelijk maken om toch extra mensen te vervoeren.

bus naar camperDSC_9338

 

 

 


 

 

16 december 2014

Actueel

Copyright © 2017 CustomCamp | sitemap | online partner: web & co