Custom Camp

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Als u zich gaat oriënteren in camperland komen er vanzelf de nodige vragen. Misschien twijfelt u nog tussen een fabriekscamper of een camper op maat laten bouwen. Wellicht weet u al dat u een camper wil laten bouwen, maar welke bus past bij u en welke bus is geschikt? Kortom, genoeg vragen.

De volgende meest gestelde vragen hebben wij voor u op een rijtje gezet.

 

1. Is een camper laten bouwen niet veel duurder dan een kant-en-klare camper?

Als u een nieuwe fabriekscamper vergelijkt met een nieuwe bus met een nieuw maatwerk camper interieur dan zullen de prijzen waarschijnlijk niet veel verschillen. Een camper laten bouwen wordt wel voordeliger als u kiest voor een gebruikte bus, maar met een nieuw op maat gemaakt interieur.

Indien u kiest voor een gebruikte camper is zowel de camper zelf als het interieur gebruikt en misschien niet eens echt uw smaak, toch hangt er ook aan gebruikte campers vaak nog een flink prijskaartje. Bij camperbouw kan de bus jong gebruikt zijn, maar het interieur is volledig nieuw en helemaal naar uw wensen gemaakt met uiteraard de daarbij horende garanties.


 

opel vivaro camperuw camper op maat


 

2. Wat kost een camper laten bouwen?

Elke camper is uniek en 100% maatwerk, maar er zijn wel prijsindicaties te geven. Een RDW goed gekeurde kampeerauto met klein, universeel hefdak, eenvoudige keuken, zit-slaapcombinatie en basis afwerking en stoffering is al te realiseren vanaf € 10.500,– inclusief BTW. Maar kiest u liever voor een totaalplaatje met wat meer comfort, dan is dat mogelijk vanaf c.a. € 15.000,–, afhankelijk van uw wensen en het type bus uiteraard. De kosten zijn uiteraard ook afhankelijk van de grootte van de bus. Het is altijd mogelijk om vrijblijvend een offerte op te vragen via info@customcamp.nl.

 

3. Kies ik een bus met hefdak of een bus die al hoog genoeg is?

Voor de wet moet je in een buscamper een stahoogte kunnen genereren van 170 cm (met hefdak uitgezet). Een ‘lage bus heet ook wel een H1 uitvoering. Een verhoogde bus noemt men een H2, oftewel 1x verhoogd. Sommige bussen worden ook uitgevoerd in een H3 uitvoering. Een H2 is in de meeste gevallen hoog genoeg voor de meeste personen en dus ook voor de wet. Dit bespaart u de kosten van een hefdak. En in aanschaf kost de H2 amper meer of zelfs niets meer dan de H1. Maar past het bij u?

Misschien is er een parkeergarage waar u dagelijks in parkeert? Of heeft een een carport waar hij onder moet staan. Deze afwegingen zijn belangrijk bij de te maken keuze. Soms vragen mensen zich af of een verhoogde uitvoering wel geschikt is voor dagelijks gebruik. Niet zo zeer de hoogte maakt het dagelijks gebruik minder ideaal, maar met name de lengte kan een probleem zijn bij bijvoorbeeld de parkeerhaven voor de supermarkt.

customcampDSC_8347


 

4. Welke bus lengte past bij mijn wensen?

De lengte is o.a. afhankelijk van het aantal personen en wat u minimaal kwijt wilt. Wilt u een toilet of doucheruimte, dan zit u al gauw aan een L3 uitvoering en valt de kleine camper af. Vindt u dagelijks gebruik ook belangrijk en flexibel rijcomfort, kies dan voor een L1 of max een L2  uitvoering, afhankelijk van het bustype. De Nissan NV200 is de kleinste RDW erkende camper en heeft een laadvloer van 200 cm lang en 150 cm breed. Een Fiat Scudo en Peugeot Expert zijn een slag groter en hebben in de korte uitvoering een laadvloer van 235 cm bij 160 cm. Dat lijkt een klein verschil, maar in de camperbouw telt elke centimeter! De VW T5 en de Mercedes Vito zijn ook geliefde modellen en weer net iets groter dan de voorgaande modellen. Meestal levert een extra verlenging van een L1 naar een L2 u nog eens 35 of 40 cm op. Wilt u een vaste doucheruimte, dan zal de L3 uitvoering al gauw in beeld komen en uiteraard een reeds verhoogde bus.

DSC_3012DSC_0526


 

5. Mag ik passagiers vervoeren?

Vaak worden ‘kale’ bedrijfswagens omgebouwd naar camper. Deze bedrijfswagens hebben 2 of 3 personen op kenteken geregistreerd. Als er een dubbele cabine in zit, of het is een personen uitvoering, dan zullen er meer personen op kenteken geregistreerd staan. Maar wat als de bus een 2 persoonsuitvoering is? Voor bussen die na juli 2012 een kenteken hebben gekregen is de wet flink aangescherpt. Daarvoor gelden regels die u hier kunt terug vinden. Voor veel nieuwe modellen worden goed gekeurde systemen ontworpen die het mogelijk maken om toch extra mensen te vervoeren.

bus naar camperDSC_9338

 

 

 


 

6. Hoe zit het met BPM op bussen?

In Nederland zijn bussen na 5 jaar voor particuliere aankoop BPM vrij. Maar let op! Dit geldt alleen als de bus een bus blijft en dat is in uw geval niet zo! U maakt van de bus immers een kampeerauto en wilt van het kampeerautotarief profiteren. In dat geval bent u 17,5 jaar BPM plichtig. Maar schrik niet! De afschrijvingstabel op de BPM gaat hard, zeker na 5 jaar. Lees hier meer informatie over BPM op bedrijfswagens.

 

7. Hoe lang duurt een camper inbouwen?

Gemiddeld staan campers zo’n 4 weken bij ons. Uiteraard is de duur van de bouw afhankelijk van het type bus en de gewenste inrichting. Zo kan een Nissan NV200 al binnen 3 weken gebouwd worden, maar zal een flinke Mercedes Sprinter c.a. 5 weken bouwtijd vragen. Misschien kiest u alleen voor het plaatsen van een hefdak. Compleet afgewerkt neemt een dergelijke klus c.a. 3 dagen in beslag.

mercedes sprinter campercamper op maat


 

 8. Waar vind ik een goede bus?

De bus is de basis van uw camper. Die moet goed zijn! Maar hoe vindt u een betrouwbare bus? CustomCamp kan u vrijblijvend helpen bij deze zoektocht. Ook adviseren wij altijd een aankoopcheck bij een onafhankelijke garage om er zeker van te zijn dat uw bus het waard is om een kampeerauto te worden. En misschien heeft u al een bus die graag een camper wil worden!

 

9. Wat zijn de voordelen van een kampeerauto?

Het grootste voordeel is natuurlijk het plezier! Het gevoel van vrij zijn en een soort van 2e huisje op wielen bezitten. Daarnaast is het Belastingtarief een voordeel. Zo betaalt u al particulier voor een VW T5 bijna 500 euro per kwartaal, maar zodra het een RDW erkende kampeerauto wordt, betaalt u nog slechts 150 euro. Een korting van 75%. En daarnaast is het vele malen voordeliger om een kampeerauto te verzekeren, dan een bus. Dit voordeel maakt de kleine buscamper dan ook bijzonder geschikt als 2e auto of gewoon als enige auto voor dagelijks vervoer.

 

10. Wat is een goed hefdak?

Er zijn verschillende hefdaken op de markt en de prijzen lopen zeer uiteen. CustomCamp werkt met daken van Reimo, SCA en Drivelodge. Belangrijk bij al deze daken vinden wij dat het uitgezaagde gat altijd opnieuw verstevigd wordt met een op maat gemaakt frame passend bij de bus. De dakschalen zijn gemaakt van polyester en zorgen ervoor dat het gat nauwkeurig afgesloten wordt. Wij werken (nog) niet met ultra platte daken van een paar millimeter. Dit is omdat wij nog onvoldoende bekend zijn met de waterdichtheid van deze daken. Voor ons wellicht een uitdaging voor de toekomst. Tot nu toe beperken wij ons tot de Deutsche Gründlichheit van Reimo en SCA en de Engelse daken van Drivelogde. De hoogte van de schalen verschilt. Gemiddeld wordt de bus c.a. 5 tot 10 cm hoger.

nissan nv200 campermarktplaats vito


 

 

 

Actueel

Copyright © 2017 CustomCamp | sitemap | online partner: web & co